Hej från andra sidan jorden

Ja, eftersom jag lovat att skriva lite här för att hålla lite släkt och vänner uppdaterade om hur jag har det så är det bara att börja.
 
Klockan är just nu strax efter sju på kvällen och jag har vart i Melbourne nu sen i lördags. Tog oss över ett dygn att ta oss hit men flygningen gick mycket lättare än vad jag trodde det skulle göra. Bor på ett fint hotell mitt i city med utsikt över en del av Melbourne vilket är härligt. Fem minuter nerför gatan så ligger H&M butiken och ja...vart ska jag börja...
 
Det är världens näst största H&M butik, bara det säger väl en del. Jag må ha jobbat i flagship store i London men det går inte ens att jämföra med den här. Denna butik är gigantisk, som ett varuhus fast en enda butik och det är (för oss svenskar) lilla H&M från Västerås. Helt sinnes. Butiken är byggd i Melbournes gamla postkontor, en gigantisk stenbyggnad med stora portar och valv. Dem har bevarat gamla rum och originaldelar för att bevara historien bakom byggnaden. Går man upp på andra våningen så finns det i ena hörnet ett klocktorn vilket är geografiskt sett den centrala mittpunkten av Melbourne, så varje timme ringer klockan ut över hela staden. Hela butiken är inredd i vitt, marmor och guld förutom på herravdelningen där det är mörkt trä. Allt är genomtänkt i minsta detalj.
 
Man behöver inte ens ha ett intresse för shopping eller kläder för att gå in i denna butik, den är så sevärd och fantastiskt fin. Men kom tidigt, en halvtimme efter öppning är den redan full med folk och redan lång kö till både provrum och kassa. Vi har jobbat i två dagar nu och det har varit ett tempo som vi aldrig hade kunnat föreställa oss. Vid lunchtid tar man sig knappt fram på golvet för att det är kunder precis överallt. Igår hade jag en kund som inte var från Melbourne i kassan som sa till sin dotter "Will your friends be jealous now?" när dem hade handlat kläder från just oss. Hur stort detta företag är kommer jag nog aldrig kunna smälta eller ta in.
 
Har så mycket mer att berätta men detta får räcka för nu. På söndag åker vi till Sydney för att påbörja arbetet med att öppna upp den andra H&M butiken i landet. Nu ska vi ut ett gäng och käka mat och sen är det jobb som gäller imorgon igen. 



 

Comments

Leave a comment

Namn:
Remember me?

E-mail (publiceras ej)

URL/Blog

Comment

Trackback
RSS 2.0