Breaking Dawn

Nu är filmen sedd och jag är kluven. (Eventuella spoilers)
Jag är en person som personligen föredrar föredrar filmer som är så verkliga som möjligt och jo jag vet, då borde ju inte Twilightsagan vara något för mig. Men när man läser böckerna så får Stephanie Meyer en att måla upp en ren, känslofylld och verklighetstrogen bild av denna invecklade vampyrvärld. Man tänker "det skulle ju kunna vara verkligt". Det är invecklad tonårskärlek, brustna tonårshjärtan och ett välkänt, klyschigt, triangeldrama mellan Bella, Edward och Jacob.

Hur som, tillbaka till min poäng. Denna film som är första delen av sista boken, tar totalt bort den möjliga verklighetsbild som Meyer målar upp i läsarens huvud. (Då ska även poängteras att tidigare filmer var okej-bra, men inte mer. Föredrar böckerna). Effekterna där varulvarnas (vargarnas?) inre röster och tankar mellan "klanen" låter som tagen direkt ur vilken kultförklarad sci-fi film som helst, får en själv att skratta uppgivet för att det kan inte blir mer patetiskt än så. Eller varför inte den epelepsi framkallande scen när man får se hur giftet från Edwards vampyrtänder rusar igenom Bellas anorektie-liknande kropp, men från insidan. Nej, detta special cool super awesome effects skulle jag klara mig utan. Men sagan är ju inte verklighetstrogen så jag antar att detta kan vara okej, men inte i den bild som jag målade upp från boken.

Filmen innehåller ett sagolikt fint bröllop, dock ser ju Bella ut som hon gör i dem första tre filmerna och är inte speciellt slående vacker. Bella, eller Kristen Stewart, gör dock ett skådespelarframsteg och känns mer erfaren och bekväm i rollen, även fast dessa "awkward moments" fortfarande uppstår här och där. Jacob som skyddar Bella till varje pris blir förkrossad i slutet av filmen och gav mig lite blanka ögon, men det är nog mest på grund av nyligen personliga händelser, tror den scenen var mer ett åh-sluta-fake-gråta-moment än på riktigt känslosamt. Slutet ska jag inte kommentera mer än med ordet "irriterande". Filmen får tre av fem vampyrtänder, medelbetyg förekommer alltid när man är kluven.

Comments
Posted by: Alexandra (KAKHUSET)

Hihi "filmen får tre av fem vampyrtänder" :D Jag har också sett filmen men kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker. Bra men ändå lite B i kombination, hahah :)

2011-11-29 @ 10:40:52
URL: http://www.kakhusets.se
Posted by: Ida

Böckerna är så himla bra tycker jag, men det känns som att filmerna inte räcker fram.. att de inte riktigtt gör böckerna rättvisa tycker jag.

2011-12-05 @ 20:10:36
URL: http://idasivertsson.blogg.se/

Leave a comment

Namn:
Remember me?

E-mail (publiceras ej)

URL/Blog

Comment

Trackback
RSS 2.0