Att ha drömmar, och förverkliga dem

London är en dröm. En dröm som jag i April gjorde till verklighet för sju månader av mitt liv. En verklighet som jag trivdes förvånansvärt bra i och som jag lämnade med både ledsamhet och lättnad. Ledsen över att behöva lämna en puls, rörelse och energi som jag inte ens känner av i detta land två timmar bort. Lättnad över att få komma tillbaka till ett hus där det finns utrymme till alla, där min älskade familj bor och där jag kan få tankar på plats och komma till ro. En trygghetspunkt i mitt liv. 
 
 
 
Den vanligaste frågan människor runt omkring mig har undrat dem få dagar jag väl varit hemma är; Hur känns det nu då?
 
Jag vet inte vad dem förväntar sig att jag ska svara. Kanske att det känns supertråkigt eller otroligt underbart. Svaret brukar oftast bli något i stil med "Än så länge känns det bra". Vilket är sant. För jag har nog inte landat i tanken riktigt. Att inte återvända till den lilla lägenheten i Hammersmith känns lite absurt. Ibland känns det som att jag inte ens har lämnat, att jag spenderade hela sommaren och hösten här. Att komma tillbaka och jobba på mitt gamla jobb känns som igår. Att jag aldrig var borta. 
 
För mig, har den här upplevelsen gjort större inverkan på mig som person än vad jag tror att den gjort. I mina öron låter det inte som en big deal riktigt, att flytta till London. För det är väl det man gör nu, som alla andra? Unga svenska tjejer åker till London för att jobba och ha kul. Jag själv såg det inte som att flytta hemifrån riktigt utan mer som en längre resa nästan. Men i eftertanken så är det ju ändå så, att jag som 19 åring flyttade till London. LONDON. Det är inte andra sidan jordklotet, men det är ett annat land, ett annat språk, en annan kultur och ett annat LIV. Så, jag flyttade inte bara till London "som alla andra" och allt var perfekt. Har istället fått det bevisat för mig själv att jag kan ta hand om mig och ta ansvar för mina måsten. 
 
Jag kommer föralltid att vilja se hela världen och testa att bo på olika platser. Men London kommer alltid vara en plats som jag kommer återvända till och känna mig hemma vid. 
 
London var min dröm. London är fortfarande en dröm. 
 
 
 

Comments

Leave a comment

Namn:
Remember me?

E-mail (publiceras ej)

URL/Blog

Comment

Trackback
RSS 2.0